polski | deutsch
´╗┐
strona główna
´╗┐

Z roku 2005

Dialog na najwy┼╝szym poziomie
Trzy sonaty Beethovena

Gra─ç bawi─ůc si─Ö muzyk─ů
W Denzlingen dwoje wirtuoz├│w zachwyca trzema sonatami Beethovena
Publiczno┼Ť─ç szaleje

Interpretacje utwor├│w przedstawione na koncercie w Denzlingen fascynowa┼éy przede wszystkim ostrymi kontrastami szalonego tempa wykonania ze spokojem poetyckich kantylen, kt├│re artystka osi─ůga┼éa w spos├│b niezauwa┼╝alny, dzi─Öki klarownemu opanowaniu i zadziwiaj─ůcemu spokojowi. Urzekaj─ůca by┼éa tez harmonia gry zespo┼éowej. Jako przyk┼éad mo┼╝na tu poda─ç wzajemne "rozgrywanie" II tematu Andante w sonacie op.23. Leuschner artyku┼éowa┼é jego tonacj─Ö basow─ů, co Rezler w spos├│b doskona┼éy zinterpretowa┼éa gr─ů na swoich skrzypcach. Lepszej prezentacji znanego tematu Sonaty op.47 nie da┼éoby si─Ö ┼éatwo znale┼║─ç.
Badische Zeitung z 17 lutego 2005


Z roku 2004

Magdalena Rezler-Niesiołowska - perła z Polski

"...zachwyci┼éy te pi─Ökne miniaturki-pere┼éki nie tylko muzyk├│w polskich, ale tak┼╝e ameryka┼äskich, kt├│rzy ju┼╝ podczas pierwszej pr├│by zainteresowali si─Ö nimi, cho─ç te kr├│tkie wirtuozowskie utwory ┼éatwe do zagrania nie by┼éy... Dzi─Öki tej instrumentacji, dzi─Öki tej wykonawczyni ta muzyka zabrzmia┼éa w spos├│b szczeg├│lny i wzruszaj─ůcy...
Magdalena Rezler-Niesio┼éowska wykona┼éa z towarzyszeniem Paderewski Symphony Orchestra pod dyrekcj─ů Wojciecha Niewrzo┼éa utwory Henryka Wieniawskiego, Fryderyka Chopina, Romana Statkowskiego, Aleksandra Zarzyckiego oraz Adama Andrzejowskiego. Na bis solistka brawurowo zagra┼éa Kaprys Polski Gra┼╝yny Bacewicz. Jej p┼éyta nagrana dwa lata temu sta┼éa si─Ö wydarzeniem szczeg├│lnym pod ka┼╝dym wzgl─Ödem. Pi─Öknie nagrana, zawiera utwory tak ┼Ťliczne, ┼╝e mog┼éyby sta─ç si─Ö przebojami muzyki klasycznej.
Kiedy Barbara Bilszta zaprosi┼éa Magdalen─Ö Rezler-Niesio┼éowsk─ů do Chicago, wiadomo by┼éo, ┼╝e b─Ödzie to koncert szczeg├│lny, bardzo polski, pelen emocji i nostalgiczny. Dwa koncerty 27 i 28 lutego w Chrystian Heritage Academz w Northfield takie rzeczywi┼Ťcie by┼éy. Swietna polska skrzypaczka, laureatka wielu presti┼╝owych konkurs├│w, w tym Kr├│lowej El┼╝biety w Brukseli, zagra┼éa te pi─Ökne utwory z brawur─ů i uczuciem. Niecz─Östo mamy okazj─Ö podziwia─ç w Chicago tej klasy polskiego wirtuoza. Prawdziwa per┼éa z Polski! Dzi─Ökujemy za ten koncert."
Joanna Kmie─ç
Dziennik Zwi─ůzkowy / Chicago. 9-11 kwietnia 2004.


Z roku 2002

XXXVII Poznańska Wiosna Muzyczna
"...Innym jeszcze polskim dzie┼éem, wykonanym w ramach prezentacji ┼Ťwiatowej klasyki, by┼éy Espressioni Varianti Tadeusza Barda. Okaza┼éy si─Ö one kulminacj─ů i ozdob─ů koncertu fina┼éowego (26 kwietnia w auli Uniwersytetu). Wszechstronna doskona┼éo┼Ť─ç tego dzie┼éa po┼é─ůczy┼éa si─Ö z wysokim poziomem wykonawczym orkiestry i fascynuj─ůc─ů technicznie i wyrazowo gr─ů solistki Magdaleny Rezler-Niesio┼éowskiej..."
TADEUSZ SZANTRUCZEK
Ruch Muzyczny, grudzień 2002


Z roku 2001

W najlepszym stylu
"Wieczorem kameralnym w najlepszym stylu uraczy┼éa s┼éuchaczy skrzypaczka Magdalena Rezler z pianist─ů Jerzym Maciejewskim w ramach ┼Ťrodowych koncert├│w w warszawskiej Akademii Muzycznej (21 marca)...Od dziesi─Öciu lat jest profesorem w Hochschule f├╝r Musik we Freiburgu i w Polsce daje si─Ö s┼éysze─ç znacznie rzadziej. Ale licznie zgromadzeni i gor─ůco oklaskuj─ůcy skrzypaczk─Ö s┼éuchacze ┼Ťrodowego koncertu dowodz─ů, ┼╝e o niej nie zapomniano.
Z biegiem lat sztuka Magdaleny Rezler dojrza┼éa, uzyska┼éa wr─Öcz klasyczn─ů r├│wnowag─Ö wyrazu, dzi─Öki kt├│rej tchnie spokojem i przekonuj─ůc─ů si┼é─ů interpretacji. Sam dob├│r programu ┼Ťwiadczy, ┼╝e artystki nie interesuje wirtuozowski popis, cho─ç przecie┼╝ trzeba nie lada umiej─Ötno┼Ťci technicznych, by w mistrzowskim stylu wykona─ç cho─çby sonat─Ö Brahmsa. Nie interesuj─ů jej r├│wnie┼╝ - jak si─Ö zdaje - modne dzi┼Ť pr├│by szukania "autentycznej" interpretacji muzyki barokowej. Gra Bacha tak, jak grywali najwi─Öksi mistrzowie, dzi─Öki czemu ta muzyka zachwyca nie tylko precyzj─ů swej plastycznie ukazanej struktury, ale r├│wnie┼╝ przejmuje emocj─ů wype┼éniaj─ůc─ů ka┼╝d─ů fraz─Ö i ka┼╝dy motyw. Przepi─Ökny, mi─Ökki i ┼Ťpiewny ton instrumentu Magdaleny Rezler szczeg├│lnie urzekaj─ůco rozbrzmiewa┼é w cz─Ö┼Ťciach powolnych, zw┼éaszcza w Beethovenowskim Adagio cantabile. Ale w tempach ┼╝ywych, na przyk┼éad w Scherzu z tej┼╝e Sonaty c-moll lub w Bachu, nie brak┼éo mu si┼éy i wigoru..."
LUDWIK ERHARDT
Ruch Muzyczny, 15 kwietnia 2001

Wielkie solo na skrzypce. Koncert w Hochschule f├╝r Musik we Freiburgu w wykonaniu Magdaleny Rezler
"Magdalena Rezler zaiste nie poszła na łatwiznę podczas wieczornego programu solowego w w Sali Kameralnej Wyższej Szkoły. Od pierwszej do ostatniej minuty, od Sonaty Nr.1 Bacha aż do Ballady Ysay'a koncert zdominowany był przez wirtuozerię gry skrzypcowej...
Mog─ůcy by─ç por├│wnany, pod wzgl─Ödem techniki gry, do biegu przez p┼éotki, nie daj─ůcy szans na moment wytchnienia koncert, freiburska profesor wykona┼éa po mistrzowsku i w spos├│b budz─ůcy respekt, wykonuj─ůc wszystko z jednym ma┼éym wyj─ůtkiem z pami─Öci. Gra jej odznacza si─Ö impulsywno┼Ťci─ů, znajduj─ůc─ů wyraz zar├│wno zar├│wno zagranym z rozmachem, lekko patetycznym adagio Bacha, jak i rezolutnym, niemal┼╝e gwa┼étownym wykonaniu pierwszych dw├│ch cz─Ö┼Ťci solowej sonaty Bartoka...W trzeciej cz─Ö┼Ťci "Melodii" z jej przecudnymi wysokimi rejestrami, przeplatanymi pasa┼╝ami fla┼╝oletowymi, interpretatorka pozwoli┼éa nam us┼éysza─ç, jak w stanie niewa┼╝ko┼Ťci unosi si─Ö w sferze niezwykle czysto intonowanych d┼║wi─Ök├│w. R├│wnie niezwykle delikatnie utkan─ů form─ů odznacza┼éy si─Ö wirtuozowski figury fina┼éowego presto, pe┼éne werwy, lecz odpowiednio delikatnie zaakcentowane...kolejnym dzie┼éem ...by┼éa Sonata Krzysztofa Wezera. S┼éuchacz mia┼é okazj─Ö zapozna─ç si─Öpo raz kolejny z pe┼énym wachlarzem mo┼╝liwo┼Ťci wyrazu i wirtuozowskiej gry na skrzypcach, podkre┼Ťlonej wykonaniem obszernej cz─Ö┼Ťci ┼Ťrodkowej, wyczerpuj─ůcej pe┼ény potencja┼é gry pizzicato. Fina┼éowa sonata Ysay'a....w por├│wnaniu do reszty "ci─Ö┼╝kich" utwor├│w sprawia┼éa wra┼╝enie igraszki, chocia┼╝ tak─ů, z punktu widzenia wykonawczyni, z pewno┼Ťci─ů nie by┼éa. Wirtuozowskie dokonania Magdaleny Rezler zosta┼éy nagrodzone bukietami kwiat├│w.
Badische Zeitung. 5.6.2001

Recital w Tokio
"...Skrzypce Magdaleny Rezler brzmi─ů bardzo pi─Öknie, szczerze i z wielk─ů si┼é─ů przekonywania. Typowy wschodnioeuropejski d┼║wi─Ök wspaniale pasowa┼é do Sonaty Bacha. Jej muzyka wyobra┼╝a┼éa jakby ┼╝arliw─ů modlitw─Ö, osobist─ů rozmow─Ö z Bogiem. Sonata solowa Ysay'a by┼éa zagrana z zadziwiaj─ůc─ů wirtuozeri─ů, a w "┼╣r├│dle Aretuzy" artystka wraz z pianistk─ů Naoko Matsumoto wyczarowa┼éa mistyczny nastr├│j. Wykonaniem "Cyganki" Ravela i utworem Elgara "┼Ünieg" zako┼äczy┼é si─Ö koncert, kt├│ry by┼é wielkim sukcesem skrzypaczki."
Tokio, 28.11.2001

Recital Magdaleny Rezler i Michaela Leuschnera we Freiburgu
Interpretacje tych trzech utwor├│w wyr├│┼╝nia┼éy si─Ö nie tylko w wirtuozowskiej technice dowodz─ůcej wielkiego do┼Ťwiadczenia, ale jednocze┼Ťnie wra┼╝liwo┼Ťci w profesjonalnym traktowaniu materia┼éu muzycznego, w takim samym zreszt─ů stopniu co niezwykle precyzyjna, uskrzydlaj─ůca umiej─Ötno┼Ť─ç r├│┼╝nicowania barwy d┼║wi─Ök├│w skrzypiec. Podczas wykonania sonaty Beethovena na pierwszy plan wysun─Ö┼éy si─Ö koj─ůce, pogodne strony jego muzyki, ale jej cienie te┼╝ by┼éy uwidaczniane i podkre┼Ťlane. Ca┼éo┼Ť─ç jednak przepaja┼éa dominuj─ůca werwa. Fascynuj─ůca lekko┼Ť─ç gry!
Porywaj─ůca gra oraz umiej─Ötno┼Ť─ç wydobycia lirycznego charakteru kontrastowych fragment├│w sonaty Straussa wzbogaci┼éy tylko interpretacj─Ö: dominanty wsp├│┼éistniej─ůcej obok cudownie romantycznej ciszy, narzucaj─ůcy impresjonistyczne skojarzenia dywan d┼║wi─Öku przy spokojnej grze skrzypiec, bogate momenty tworzenia napi─Öcia w pe┼énej koncentracji grze. Dzi─Öki si─Ögni─Öciu do Mozarta i Beethovena, w┼é─ůczaj─ůc bisy, muzycy wykonali program, kt├│ry - poprzez pozornie niewielkie formy - stworzy┼é mo┼╝liwo┼Ť─ç spotkania z prawdziwie wielk─ů muzyk─ů. W tym tonie utrzymane by┼éo r├│wnie┼╝ pe┼éne wdzi─Öku scherzo, zagrane z urzekaj─ůc─ů lekko┼Ťci─ů, doskona┼ée tak┼╝e jako jednoznaczne zako┼äczenie koncertu.
Badische Zeitung 12.12.01.


Z roku 2000

"...Solistk─ů wieczoru prezentuj─ůc─ů si─Ö w Koncercie a-mol by┼éa pochodz─ůca z Polski skrzypaczka Magdalena Rezler, profesor Wy┼╝szej Szko┼éy Muzycznej we Fryburgu. Do swej interpretacji wnios┼éa porywaj─ůcy rozp─Öd i jednocze┼Ťnie elastyczno┼Ť─ç d┼║wi─Ök├│w, co pobudzi┼éo orkiestr─Ö do wykonania utworu z jeszcze wi─Ökszym temperamentem. W pierwszej cz─Ö┼Ťci byli┼Ťmy ┼Ťwiadkami ┼╝ywego dialogu mi─Ödzy solistk─ů a zespo┼éem, a fina┼é koncertu utrzymany w takcie 9/8 otrzyma┼é form─Ö ekstatycznego ta┼äca..."
Darmst├Ądter Echo - 13 grudnia 00

Letnie spotkania w Radziejowicach
"...Znawcy muzyki zasiadaj─ůcy w┼Ťr├│d publiczno┼Ťci podziwiali kunszt opanowania skrzypiec Magdaleny Rezler oraz jej ciekaw─ů interpretacj─Ö Romansu, Krakowiaka, Burleski czy wszystkich trzech zagranych utwor├│w Wieniawskiego. Z kolei przy graniu Chopina skrzypce zesz┼éy celowo na drugi plan podkre┼Ťlaj─ůc rytmik─Ö walca i jego g┼é─Öbi─Ö. Tak potrafi─ů gra─ç tylko prawdziwi wirtuozi. Publiczno┼Ť─ç poj─Ö┼éa to w mig. Efektem ogromne brawa i bisowanie....
16 sierpnia 2000

"...W partii solowej popularnych dzie┼é ┼Ťwiatowej wiolinistyki us┼éyszeli┼Ťmy tym razem s┼éawn─ů Magdalen─Ö Rezler-Niesio┼éowsk─ů. Koncert a-moll Bacha w interpretacji skrzypaczki zaintrygowa┼é przede wszystkim kszta┼étem d┼║wi─Öku. Wyj─ůtkowo subtelna, cho─ç wewn─Ötrznie pulsuj─ůca, linia solo ch┼éodzi┼éa zewn─Ötrznym dystansem, odbiegaj─ůc od wykona┼ä nacechowanych brzmieniem "s┼éuszniejszego" gatunku... Drugi z przygotowanych przez artystk─Ö utwor├│w, wirtuozowskie Rondo capricioso Kamila Saint-Saensa, przepe┼énione hiszpa┼äskim temperamentem, uwydatni┼éo ju┼╝ w pe┼éni mistrzowski kunszt gry skrzypaczki, imponuj─ůc iskrz─ůcymi figuracjami, figuracjami zw┼éaszcza niezwykle elastyczn─ů prac─ů smyczka....
KATARZYNA KACZMARCZYK
Gazeta Wyborcza, Opole - 9 pa┼╝dziernika 2000

facebook